Songkran in Bangkok!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Roosmarijn Oldenbeek - WaarBenJij.nu Songkran in Bangkok!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Roosmarijn Oldenbeek - WaarBenJij.nu

Songkran in Bangkok!!

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn

20 April 2018 | Thailand, Bangkok

Hee hallo! Ben ik weer.
8 april kwamen we aan in Bangkok. Lekker temperatuurtje daar in Bangkok! Ik merkte persoonlijk wel het verschil qua gevoel, schoonheid, mensen etc. in Bangkok vergeleken met Ho Chi Min City. Ik vind Bangkok eigenlijk best wel chill! Ja het is druk, maar aan de andere kant is het prima druk, leuk druk, niet irritant en vermoeiend druk. We verbleven deze week in het Kingston Suites hotel. Luxe hotel, jup. Beetje het idee alsof ik vet rijk was.. In Nederland zou je oprecht een vermogen betalen voor deze kamer haha. Langleven Azië!

De eerste dag in Bangkok is niet echt bijzonder voor jullie als lezers: hangen, uitpakken, slapen, douchen, omkleden en door naar de SHOPPINGMAL!! Want dat hebben we nog niet genoeg gezien haha. Nee die shoppingsmals zijn best verrijkend soms. Heerlijke airco! En als je geen idee hebt wat je die dag wilt doen, behalve dan de hele dag in bed liggen, dan is de shoppingmal ook een hele leuke optie!
Omdat we niet heel laat aankwamen zijn we naar de 3 grote shoppingmals in Siam gegaan als eerst. Hier was ook meteen een optreden van een (kennelijk) bekende dude, want mannen en vrouwen waren in koor aan het gillen wanneer hij zong en stil was. Erg grappig om te zien. Ik kreeg zelfs kippenvel! Niet dat het zo fantastisch optreden was, maar meer omdat iedereen zo hoog aan het gillen was en iedereen aan het filmen was.
Volgens mij was dit optreden meer, omdat de 13e Songkran begon. Songkran is een nieuwjaars feest dat 3 dagen lang duurt. Plus..... (tromgeroffel) je wordt zeiknat!! Overal is gewoon een watergevecht; 3 dagen lang! Cool toch?!
Verder was die dag niet zo bijzonder. Gewoon wat gegeten, gehangen en daarna lekker geslapen.

Die dagen erop (t/m 13 april) bestonden onze dagen uit, uitslapen, ontbijten, verder hangen, zwemmen, sporten en shoppingmal.
We zijn een deze dagen ook naar een airplane graveyard geweest! Dit is een plek waar onder anderen afgedankte vliegtuigen liggen die iemand heeft opgekocht en gestript en vervolgens de onderdelen heeft doorverkocht. Het meest indrukwekkende is toch wel de Boeing 747 van 2 verdiepingen. Verder lagen er nog 3 andere delen van vliegtuigen. Super cool en gek tegelijkertijd om daar te lopen. Bij ging natuurlijk meteen allemaal gedachten spelen, zoals dat de vliegtuigen hier zijn neergestort. Het zouden best neergestorte vliegtuigen kunnen zijn, maar ik weet het niet zeker.

Toen het uiteindelijk 13 april was ging Bangkok los! Ik denk trouwens heel Thailand wel haha. We hadden al een grote waterpistool gekocht, dus we waren voorbereid! Wat hadden op Facebook (in een speciale Thailand groep) gevraagd wie er nog meer songkran ging vieren in Bangkok en wie het leuk leek om het samen te vieren. Uiteindelijk zouden we afspreken met nog 3 andere Nederlanders en 1 ander meisje uit Amerika. We zouden afspreken op Koh San Road (waar het onwijs druk en super gezellig was). Ga maar eens totaal vreemde mensen opzoeken in een gigantische drukte haha. We waren een uur verder en helemaal doorweekt toen we elkaar uiteindelijk gevonden hadden. Wat was het onwijs leuk zeg met z’n allen!! Overal maakte iedereen elkaar nat, kreeg je klei op je gezicht en werd je gezegd met een goede nieuwe jaar. Om een ander ook een gezegd nieuwjaar te wensen zei je ‘sawasdee pee mai ka’ (sawadie pie maj ka). De reden van het natmaken was om het slechte, vervelend en het kwade van het afgelopen jaar van je af te spoelen zodat je het nieuwe jaar met een schone lei kan starten. Volgens mij is het klei een soort van zegen, maar ik kon het niet precies vinden.
Wat wordt er nou zo’n dag gedaan? De mensen die het traditioneel willen vieren gaan ‘s ochtends vroeg naar de tempel, wonen een dienst bij, maken de ouderen een beetje nat als zegen en verkoeling en zijn daarna samen met familie en vrienden.
Je kan het ook op plekken vieren waar je niet nat wordt gemaakt. Daar zijn een paar speciale plekken voor.
En anders, wat bijna iedereen doet, is elkaar nat spuiten eten en bier drinken. Ik ben zo blij dat wij daar waren!

De eerste dag hadden wij dus met die groep songkran gevierd op Koh San Road. Koh San Road is een beetje de drukke gekke uitgaansstraat van Bangkok. Zeik zeik nat, lekker gedanst met alle muziek en podia, gevechtjes gehouden en voornamelijk onwijs veel genoten! Het was echt gezellig. ‘S avonds hebben we wat gegeten en gedronken met z’n allen en daarna naar huis.

De tweede dag zijn we naar Si Lom gegaan. Daar scheen het ook erg leuk te zijn. Hier was het wel een stuk drukker. Het was hier zo ingedeeld dat er 2 hoofdstraten naast elkaar lagen die onder de sky train lagen en dat je dan zo langs elkaar liep. Hier werd je ook geheid nat, zeik nat. Hier werd je ook bekogelt met water vanuit de trappen naar de skytrain en op het perron waar nog geen trein kwam. Dus van alle landen werd je nat. Hier was wel minder muziek.
Persoonlijk vond ik het op Koh San Road echt het leukst. De sfeer was fantastisch en iedereen was elkaar vriend en vriendin. Echt heel erg leuk.

De derde dag songkran hebben wij niet gevierd, omdat de volgende dag onze wekker ging om 03.30 uur. We gingen namelijk naar Koh Tao. Die dag hebben we dus eigenlijk niks gedaan. Geluncht met de groep, afscheid genomen, tas ingepakt en gehangen.

03.30: Koh Tao... Alle machtig wat was dit vroeg. Vreselijk!! We sliepen ook pas om 23.30 uur, omdat we gewoon niet eerder meer in slaap kunnen vallen hier (haha) dus het opstaan was knap lastig.
Maar gelukt. Opgestaan, taxi gefixt met een slaap hoofd en ingecheckt op het vliegveld.

Rond 08.30 kwamen we aan op een ander eiland. Dus eerst nog een paar uur met de bus over dat eiland en toen met de ferry nog een paar uur naar Koh Tao. Toen we aankwamen werden we met een soort truck opgehaald en gebracht naar ons resort.
Dit eiland.. dit eiland heeft zulke stijle heuvels... Het soms zelfs zo stijl dat het leek alsof je van een klif reed, omdat je gewoon de weg nog niet kon zien. Zo stijl gingen sommige wegen naar beneden... en dus ook omhoog. Dodelijk eng.
We verbleven 4 nachten op Koh Tao. Koh Tao staat een beetje bekend als het snorkel en duik eiland van Thailand.
De eerste dag hadden we een beetje gechillt, op het strand gechillt, biertje gedronken en zijn we vroeg gaan slapen.

De volgende dag hebben we heeeeeerlijk gehangen en gesnorkeld op ons ‘privé’ strandje. Heerlijk fijn verbrand en super mooie vissen gezien. ‘S avonds hebben we de zonsondergang bekeken vanuit het balkon van ons restaurant. Prachtig is het hier op Koh Tao!

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd. Ik zeg niet dat ik dit nou in het begin leuk vond vanwege de onwijs stijle heuvels, maar na een tijdje wende het en kon ik genieten van het onwijs mooie uitzicht overal!
We zijn die dag naar meerdere viewpoints geweest en naar wat strandjes. Koh Tao is echt onwijs mooi! Mocht je nog eens een reis ofzo willen boeken en lekker willen chillen, duiken, snorkelen en genieten? Dan is dit fantastisch! Voor jong en oud ;).
‘S avonds lekker gegeten bij het sairee sairee restaurant en toen lekker gaan chillen in bed met een hard blazende airco.

De volgende en meteen de laatste vrije dag hebben we weer de scooter gehuurd. Nu meer om nog naar 2 strandjes te rijden en daar lekker te chillen en te snorkelen. Bij het laatste strandje heb ik zelf een kleine haai gezien!! Hij zwom zo heel rustig langs m’n voeten!! Zoooo cool! Ik denk dat hij iets kleiner dan een meter was. Echt super cool!
Toen we later die dag ergens wilden lunchen parkeerden we onze scooter, maar... (ja super stom..) viel de sleutel in een vies water gat... Zo dom! Allebei chagrijnig, want dan moesten we gaan dokken en een taxi fixen die ons naar dat scooter bedrijfje zou brengen. Geen optie voor ons. Eerst ons best doen en daarna zien we wel.
Er was een super lieve stoere vrouw die ons wilde helpen. Maar het was wel lastig, want de sleutel viel dus is een soort water gat waar dan weer een betonnen steen op lag en via het gat kijken in het vieze water lukte het niet.. dus die vrouw vroeg eveneens tang bij een kapper er tegenover en nog een tang bij een scooter zaakje verderop en een Franse vriend van haar (die echt dacht dat het ons nooit zou lukken) regelde een andere Franse man uit het restaurant. Uiteindelijk hadden we de benodigde spullen en mensen en ging de stoere vrouw met een sigaret in d’r mond aan het werk. Ashwien de Frans man uit het restaurant en de vrouw slaagde er uiteindelijk in om de steen te verwijderen! En later lukte het Ashwien ook om de sleutel te vinden door met z’n halve arm door het vieze water te graaien. Wat waren we blij!! En wat waren we blij met die stoere vrouw zeg!! Zij bleef doorgaan terwijl die Frans vriend van haar maar bleef zeggen dat het ons toch niet zou lukken.

‘S avond zond ondergang gekeken, gechillt zonder stroom, tas ingepakt en geprobeerd vroeg te slapen: de wekker ging weer om 04.15 uur.

En toen was het vandaag. Vrijdag 20 april. Vroeg opgestaan, de ferry gepakt en toen met een kleine volgepropte bus naar Koh Sok.
Deze bus zat zo vol! Er pasten precies 13 mensen in zonder laadruimte voor alle backpacks en koffers. Dus waar moesten die? Ja je raad het al, ergens tussen ons in gepropt haha. Je kon elkaar amper meer zien en als je claustrofobie zou hebben werd je hier wel een beetje gek denk ik.
Maar goed. Na een paar uur op een te grote stoel te hebben gezeten (zodat ik amper met Mn voeten de grond raakte) en geprobeerd te slapen kwamen we aan op onze bestemmen: Koh Sok. Echt een jungle hier!

De planning hier is om vandaag (zoals ik nu doe) m’n blog te schrijven, foto’s te bewerken en te publiceren meteen met m’n blog en slaap inhalen.

Morgen gaan we een tour doen door het national park hier. De tour het de Lake namtaloo tour. Je gaat dan 2 dagen door de jungle trekken en kajakken etc. En dan slapen we in kleine hutjes in de jungle op het water. Super cool toch! Heb er zin in!

Nu probeer ik niet lek gestoken te worden en nog even te chillen.

Sorry de blog is weer erg lang! Fijne dag allemaal! En geniet van je weekend.

• 22 April 2018 - 14:34

Maarten:

Zo, ik ben weer bij. Fijn om weer te lezen dat jullie het zo goed hebben, behalve dan die sleutels in die beerput. Lekker hoor. Neem voor je moeder maar zo’ n grote spin mee. Dat zal ze vast leuk vonden. Veel plezier verder. Xxx

• 29 April 2018 - 20:19

Jessie:

Heerlijk allemaal. En een haai! Straks alle..nou ja...veel foto s kijken. Xxx

• 29 April 2018 - 20:18

??? Waar is mijn reactie..

• 30 April 2018 - 05:25

Roosmarijn Van Oldenbeek:

Ik heb je reactie wel hoor Jessie! Als ik in Nederland ben kan ik alle foto’s laten zien op de tv of beamer!

• 01 Mei 2018 - 12:46

Mama:

oh wat een geweldig weer. dikke kus