Bye Thailand! Hello Malaysia - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Roosmarijn Oldenbeek - WaarBenJij.nu Bye Thailand! Hello Malaysia - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Roosmarijn Oldenbeek - WaarBenJij.nu

Bye Thailand! Hello Malaysia

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn

02 Mei 2018 | Maleisië, Cameron Highlands

De dag nadat ik de vorige blog had gepost kwam ik erachter dat ik er niet in was geslaagd om niet lek gestoken te worden: ik had 10 muggenbulten meer.

We stonden die dag een beetje vroeg op, omdat we onze spullen moesten inpakken, moesten ontbijten en allemaal voor 09.00 uur: we werden opgehaald om naar het national park te gaan!!
We hadden er allebei zin in, maar wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. Ja je slaapt in een klein hutje op het water en we hadden ergens gelezen dat je een slecht hutje kan krijgen, maar verder wisten we niet zo veel.

Toen we daar eenmaal aankwamen gingen we vervolgens met een longtail boat naar onze overnachtingsplek. Leuk weetje, deze longtail boten hebben echt een onwijs grote motor. Het zou zo een automotor kunnen zijn. En het leuke is! Deze motoren maken amper lawaai! Zo vliegen, zwemmen en rennen de dieren helemaal niet weg!! (Not)...
Nou na ongeveer een half uur kwamen we aan op onze bestemming. De hutjes dreven inderdaad op het water. De bestemming was erg mooi! Midden tussen de kalkgebergten en op het mooie groen/blauw achtige water. Het huisje was alleen net wat minder (haha). Kon er wel om lachen. Was gewoon een klein bamboe hutje met een matrasje op de grond en een klamboe erboven met gaten die geplakt waren met pleisters haha. Verder stond ons huisje ook niet bepaald recht. Het was gewoon echt onwijs simpel. Ik vond het wel leuk eigenlijk. Een ervaring rijker! Of ik heb geslapen? Ik kan je vertellen dat ik wel 2 uurtjes ‘slaap’ heb gehad.
Nou dus we hadden het huisje bekeken en de tassen er in gelegd en toen hadden we even vrije tijd voordat we weer verder gingen. Als we wilden konden we gaan zwemmen in het meer waar we op dreven. Dus wat deden we? Duhhh zwemmen!
Na een uurtje gingen we met de longtail boot naar een plek waar we uit moesten stappen en verder gingen op het land. We hadden een hike van ongeveer 20 minuten en kwamen uiteindelijk uit bij een grot. Je wordt dus nat als je door deze grot gaat, tot aan je borst ongeveer.. nope.. nog ietsje dieper en ik ging letterlijk kopje onder.
Maar goed. Voordat we de grot ingingen vertelde onze guide even leuk dat er een keer 8 mensen in de grot waren verdronken en dus overleden, omdat het ging regen.. Hè! Wat een leuk weetje als je op het punt staat de grond in te gaan! En al helemaal als ze in deze periode (vlak voor het regen seizoen) niet 100% kunnen inschatten of het gaat regenen of niet! Jippie!
Ook een leuk feitje is dat ze dus spinnen, vleermuizen en kikkers in deze grot hebben! En geen normale spinnen, nope, maar echt (BAH) vieze platte grote spinnen DIE SPRINGEN!! Dit was zo niet chill. Maar ik heb mijn angst overwonnen en ben doorgelopen.
Toen we door de grot heen waren liepen we weer terug naar de boot. Deze bracht ons weer bij onze hutjes.
We hadden tijd om ons op te frissen (in het water zonder zeep of iets, want er was geen douch) en te chillen, daarna gingen we op safari met de longtail boot! (Dit klinkt zo veel cooler dan het was). Kijk super cool een safari door die kalkgebergten, maar het nadeel was dat (zoals ik al eerder zei) dat deze longtail boten dus een gigantische motor hebben.. een motor dat geen zacht geluid maakt. Dus naja we hadden niks gezien. Het was wel gezellig met de groep in het bootje.
Toen we terug kwamen na een uur gingen we avond eten. Prima eten, lekker simpel. Daarna wat gedronken met 2 Nederlanders en 2 Amerikanen uit de groep.
Hup tanden poetsen naast je hutje en plassen 40 meter verderop de heuvel op op een wc dat zo nat was dat je niet meer kon zien wat nat van plas was en nat van het ‘billen-afveeg’-kraantje was (een kraantje naast de wc dat je overal ziet hier die men gebruikt om af te spoelen i.p.v. afvegen). En toen het matras ‘in’. Gelukkig hadden we elektriciteit van 18.00 tot 23.00 dus konden we de luchtblazer aandoen die lekker warme lucht door onze met-pleisters-beplakte-klamboe blies.

Na een nacht van welgeteld 2 uur te hebben geslapen ging de wekker om 06.00 uur, omdat we 06.30 klaar moesten staan voor de morning safari.
Half uur later dan gepland zaten we in de boot en tot onze verbazing, met al dat geluid, hadden we toch nog ‘wild’ gezien! We hebben een grote bonte neushoorn vogel gezien! Jawel! (Google anders even wat het is) en een paar apen in de verte die naar elkaar aan het joelen waren. Die apen waren al om 05.00 uur bezig (wat echt een super vet gevoel geeft als je dan op het water slaapt).
Toen terug, ontbijten, jezelf wassen met water uit het meer en weer verder met de boot. Picknicken, naar cave en weer terug naar het vaste land. Was erg leuk en lachen!

De dag erna zijn we ‘s ochtends vroeg met de bus naar Koh Lanta gegaan. We merkten hier wel dat er best wel veel moslims waren. Zelf dachten we dat dat kwam, omdat Koh Lanta vlak bij Maleisië ligt, but who knows..
Eenmaal aangekomen bij ons super vette resort met infinity pool boor €25 per nacht voor 2 personen, zijn we lekker gaan zwemmen, chillen, eten en gaan slapen: we waren moe van de reis.

De dagen op Koh Lanta waren helaas niet echt zoals we hoopten. Het regen seizoen begint dus binnenkort wat betekend dat het net wat meer gaat regenen dan 2 maanden geleden. We sliepen er 4 nachten en we waren er 4 dagen. 3 van de 4 dagen hebben we in de kamer gehangen en gezwommen in onze mooie infinity pool, omdat het dus elke keer ging regenen en onweren. De laatste dag regende het alleen ‘s ochtends en werd ik een beetje gek van het zitten en hangen en niks doen: we waren namelijk best beperkt daar zonder scooter in het zuiden van Koh Lanta, dus huurden we een scooter en kochten we een regencape voor het geval het ging regenen.
Koh Lanta is in het zuiden het mooist vind ik. Op de rest van het eiland werd wel veel gebouwd opzich.
We gingen als eerste naar een waterval. Onderweg maar de waterval zagen we een olifant met een baby olifantje. En nu denk je misschien ‘wooow super vet’, maar het was vet zielig, want die beesten konden amper hun kont draaien in hun hokje en hadden geen water of eten in de buurt. Echt zielig. Deze olifanten werden gebruikt hoor een olifanten trekking door de jungle... helaas gebeurt dit nog.

Na de waterval gingen we door naar Koh Lanta Old town. Het stelde niet veel voor. Gewoon een straatje op het eiland met wat oudere gebouwtjes en allemaal winkeltjes en restaurantjes.
Daar geluncht en toen weer terug gegaan naar de kamer.

De volgende ochtend gingen we met de bus en boot naar Koh Phi Phi. Op dit eiland is het dus in het hoog seizoen volgens mij echt heel heeeeel erg druk!! Heel erg toeristisch. Nu viel het mee gelukkig. Ik vond het heel erg leuk en gezellig!
De eerste dag hebben we voornamelijk gechillt, gezwommen en een beetje rond gelopen. De 2e dag gingen we ‘s ochtends vroeg (06.00) naar Maya Bay. Maya Bay staat bekend om haar prachtige witte strand, maar ook als het strand van de film ‘the beach’ waar leonardo dicaprio in het jaar 2000 de hoofdrol in had. Ken de film niet maar goed.
We kwamen daar om 06.30 aan en waren toen met 4 anderen de enigen op het strand! Super chill. Een paar foto’s maken en even rondlopen. Een uur later waren er al een stuk of 30 mensen. En op internet las ik dat het gewoon om 13.00 uur zo ongelooflijk druk kan zijn, dat je amper nog wit strand kan zien haha. Bij dat wij er vroeg waren!
Na een uurtje op Maya Bay gehangen te hebben zijn we met de privé boot naar een snorkel plek gegaan. Dit was zo cool! Ik zag niet 40 verschillende vissen, maar wel 200 dezelfde vissen op 1 plek!! Zoooo vet om daar tussen te zwemmen haha.
Ons bootmannetje gooide ook soms wat stukje biscuit en het water, precies op de plek dan waar ik dreef/zwom (en je raad het al) al die vissen zwommen echt als kleine speedbootjes op dat stukje koek bij mijn hoofd af haha. Ik heb nog nooit zoveel vissen tegelijkertijd tegen me aan gevoeld haha. Ik voelde ze voornamelijk ik Mn nek en langs/tegen mijn hoofd. Zo ongelooflijk cool was dat!!
Na een tijdje gesnorkeld te hebben gingen we weer terug naar Koh Phi Phi.
‘S avonds wat gedronken en genoten van een vuurshow op het strand.

De volgende ochtend gingen we weg. Weg uit Thailand!
Next destination: Maleisië! Jup en daar zijn we nu!

We hebben de eerste 3 nachten geslapen in het centrum van Kuala Lumpur vlak naast de Twin Towers! Als we uit ons raam keken dan keken we uit op de stad inclusief de Twin Towers. Super vet! Ons hotel zat precies tussen de Twin Towers en die grote lange speld in (volgens mij heet het de menara KL tower).
We zijn in Kuala Lumpur ook in de Twin Towers geweest, maar dan de eerste 4 verdiepingen: dat is een shoppingmal. Als je verder wilde moest je betalen.
We zijn ook in de Menara KL Tower geweest (die hele lange speld). Het uitzicht was echt prachtig als je helemaal bovenop de menara tower stond!
Verder nog een leuk parkje naast de menara tower bekeken en toen weer een beetje gehangen.

Vandaag zijn we met echt een super vette chille bus van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands gegaan. Ik vind het hier een beetje op Zwitserland in de zomer lijken qua weer en huizen haha. Er is hier niet veel te doen behalve dan een tour boeken.
Dus vandaag niet veel gedaan.
Morgen gaan we een tour doen naar onder anderen de thee plantages (daar staat Cameron Highlands ook meer bekend om) en het mossy forest (ik kan niet zo goed uitleggen wat dat is, want ik weet het niet, maar als je plaatjes op Google googelt dan krijg je een idee).

Nu op bed, hangen, blog schrijven, travel dagboekje bijwerken, spelletje spelen op de telefoon, whatsappen met de familie en zometeen slapen!

  • 03 Mei 2018 - 11:22

    Mama:

    Oh wat een mooi verhaal dit keer. Die hutjes op t water. Ja je zei t al door de telefoon. Geweldig om te lezen. En die spinnen. Moedig van jullie. Alhoewel zo n spin dus niets doet met mensen Haha. Nu weer een big city. Wat spreekt je meer aan?
    Veel genieten nog samen. Maarten en ik willen Wrsch wel naar Thailand. Ga je mee?

  • 03 Mei 2018 - 12:40

    Roosmarijn Van Oldenbeek:

    Ik vind een stad prima, maar echt het vakantie gevoel krijg ik meer van de rustige plekken met veel natuur en de eilanden.

  • 05 Mei 2018 - 15:04

    Maarten:

    Gaaf om weer te lezen. Deze ervaringen neemt niemand je weer af. Lijkt me geweldig om zo’n reis te maken. Hoewel, springende spinnen. Geniet verder. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roosmarijn

Mijn doel is het ontdekken van alle culturen en naturen die deze wereld te bieden heeft.

Actief sinds 04 Maart 2018
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 5385

Voorgaande reizen:

05 Maart 2018 - 01 Juni 2018

Mijn eerste reis naar Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: